Facebook
Bezpieczeństwo na wodzie w praktyce.

Zalew Zegrzyński daje wiele możliwości spędzenia czasu na wodzie bez konieczności posiadania szczególnych uprawnień czy patentów. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpiecznego korzystania z uroków turystyki wodnej, jest zdrowy rozsądek i respekt do nieprzewidywalnej natury.

Przed rozpoczęciem rejsu, każdorazowo należy zapoznać się z prognozą pogody. Zwracając szczególną uwagę na siły wiatru i możliwości wystąpienia zjawisk burzowych.

Silny wiatr ma wpływ na powstawanie fali, a także precyzję wykonywania manewrów,  szczególnie portowych  w przypadku, gdy przystań nie jest osłonięta od wiatru. W takich sytuacjach należy określić kierunek wiatru i jego siłę oraz ich wpływ na planowany manewr. Dodatkowo należy pamiętać, że wszelkie manewry  portowe należy wykonywać na małej prędkości, bez nagłego zwiększania obrotów silnika przy asyście innych członków załogi, którym wcześniej precyzyjnie wskazano ich role.

W przypadku manewrów podejścia do brzegu wykonywanych na rzece, należy zawsze podchodzić pod prąd co znacznie ułatwia manewr i zapewnia lepszą sterowalność jachtem.

Osobą posiadającym mniejsze doświadczenie w manewrowaniu, zalecamy w celu doskonalenia umiejętności „zabawę w ratowanie koła”.  Po za wyznaczonym szlakiem żeglownym. gdzie nie ma dużego ruchu wodnego, wyrzucamy koło ratunkowe, a następnie rozpoczynamy próbę jego sprawnego  wyłowienia, współpracując z załogą lub samemu. Zdobyte w ten sposób doświadczenia pozwalają doskonalić technikę manewrowania, szkolą załogę i sternika na wypadek konieczności podjęcia czynności ratunkowych w przypadku wypadnięcia człowieka za burtę.

W trakcie rejsu należy obserwować niebo, a w sytuacji pojawienia się chmur burzowych spłynąć do najbliższego portu bądź przystani.

Zaleca się, aby wszyscy uczestnicy w trakcie rejsu znajdujący się na pokładzie mieli założone i zapięte kapoki, szczególnie w przypadku złych warunków atmosferycznych.

Koło ratunkowe powinno znajdować się zawsze na pokładzie, w miejscu do tego przeznaczonym (trzymak), co zapewni możliwość szybkiego użycia.

Wszelkie liny znajdujące się na pokładzie, powinny być uporządkowane i gotowe do natychmiastowego zastosowania.

W sytuacji nieprzewidzianego zatrzymania pracy silnika, przy jednoczesnym niekontrolowanym dryfie jachtu, należy użyć kotwicy, w celu uniknięcia ewentualnego niebezpieczeństwa kolizji (szczególnie w przypadku rejsu po rzece, gdzie występuje nurt lub w przypadku silnego wiatru spychającego jacht).